F.A.Q.

Unde putem face o sesizare sau o reclamatie?

Ministerul Sanatatii pune la dispozitia pacientilor din Romania, pe site-ul propriu, o sectiune in care prezinta o serie de drepturi și obligații ce revin acestora conform legislației în vigoare, cu scopul de a asigura un grad sporit de informare cu privire la aceste aspecte importante. Puteti utiliza instrumentele pe care această platformă le pune la dispoziția dumneavoastră.

http://infrastructura-sanatate.ms.ro/formulare?id=89

 

Care sunt drepturile mele ca pacient in Romania?

DREPTURILE FUNDAMENTALE ALE PACIENŢILOR

  1. Dreptul la îngrijirea sănătăţii la cel mai înalt standard, indiferent de statutul social, vârstă, sex, etnie, religie sau convingeri politice;
  1. Dreptul la adresabilitate liberă la asistenţa medicală, conform prevederilor legale;
  1. Dreptul de a cunoaşte identitatea, statutul profesional şi calificarea celor care asigură serviciul de sănătate;
  1. Dreptul de a fi informaţi în legătură cu starea sănătăţii lor, cu procedurile terapeutice propuse, cu diagnosticul şi prognoza afecţiunii;
  1. Informaţiile trebuiesc comunicate pacienţilor într-o manieră adecvată capacităţii lor de înţelegere. Dacă pacientul nu vorbeşte limba oficială, trebuie să existe mijloace de traducere;
  1. Dreptul de a fi informat şi de a lua o decizie referitoare la efectuarea unor activităţi de cercetare/învăţământ care implică persoana sa;
  1. După ce au fost informaţi asupra tratamentului pacienţii au dreptul să-l accepte sau să-l refuze;

Drepturile asiguratilor:

– sa aleaga furnizorul de servicii medicale, precum si casa de asigurari de sanatate la care se asigura, in conditiile prezentei legi si ale contractului-cadru;

– sa fie inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc toate conditiile prezentei legi, suportand cheltuielile de transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;

– sa isi schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 6 luni de la data inscrierii pe listele acestuia;

– sa beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;

– sa efectueze controale profilactice, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;

– sa beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;

– sa beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si in spitale aflate in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate;

– sa beneficieze de servicii medicale de urgenta;

– sa beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;

– sa beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;

– sa beneficieze de dispozitive medicale;

– sa beneficieze de servicii de ingrijiri medicale la domiciliu;

– sa li se garanteze confidentialitatea privind datele, in special in ceea ce priveste diagnosticul si tratamentul;

– sa aiba dreptul la informatie in cazul tratamentelor medicale;

– sa beneficieze de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate in conditiile legii

CONSIMŢĂMÂNTUL

Acordul imediat al pacientului este un imperativ pentru orice intervenţie chirurgicală. Medicul este în serviciul persoanei şi nu îi este admisă abdicarea de la dorinţa exprimată de către bolnav în cunoştinţă de cauză, voinţa bolnavului fiind întotdeauna respectată, indiferent care ar fi sensul acesteia.

Pentru orice activitate medicală (examinare clinică, examinări funcţionale, manopere de diagnostic, tratament medicamentos, fizioterapeutic sau chirurgical de orice fel) se va cere consimţământul bolnavului exprimat în scris, pe formular sau pe foaia de observaţie clinică, pentru toate manoperele de diagnostic şi tratament care comportă risc. Consimţământul va fi dat numai după lămurirea bolnavului asupra esenţei şi utilităţii actului recomandat.

 

CONFIDENŢIALITATEA

Toate informaţiile despre starea de sănătate, despre condiţia medicală,diagnostic, prognoză şi tratament sint divulgate numai de catre medicul curant, si trebuie păstrate confidenţial, chiar şi după moartea pacientului. Informaţiile confidenţiale pot fi divulgate doar dacă pacientul îşi dă consimţământul explicit, in scris.

 

ÎNGRIJIRE ŞI TRATAMENT

  1. Dreptul de a primi îngrijiri de sănătate adecvate cu nevoile lor de sănătate, inclusiv îngrijiri preventive şi activităţi care au ca scop promovarea sănătăţii. Serviciile ar trebui să fie disponibile şi accesibile în mod echitabil, fără discriminare şi în conformitate cu resursele financiare, umane şi materiale disponibile într-o societate dată;
  1. Dreptul colectiv al pacienţilor la o anumită formă de reprezentare la fiecare nivel al sistemului de îngrijiri de sănătate, în problem referitoare la panificarea şi evaluarea serviciilor, inclusiv limitele,calitatea şi funcţionarea îngrijirilor acordate, marcată atât de standarde tehnice ridicate cât şi de o relaţie umană între pacient şi furnizorii de servicii de sănătate;
  1. Dreptul la continuitatea îngrijirilor, inclusiv de cooperare între toţi furnizorii de îngrijiri de sănătate care pot fi implicate în diagnostic,tratament şi îngrijiri;
  1. Dreptul la o procedură de selecţie cinstită pentru tratament, în situaţiile în care furnizorii trebuie să aleagă între mai mulţi pacienţi potenţiali.Alegerea trebuie să se bazeze pe criterii medicale şi trebuie făcută fără discriminare. Bolnavul nevindecabil are dreptul de a fi tratat cu aceeaşi grijă şi atenţie ca şi cei care au şansă de vindecare;
  1. Dreptul de a alege şi schimba doctorul, furnizorul de servicii de sănătate sau instituţia de îngrijiri de sănătate, dacă aceasta este compatibilă cu funcţionarea sistemului de îngrijiri de sănătate;
  1. Dreptul la îngrijiri terminale umane. În caz de pericol de moarte,medicul va rămâne lângă bolnav atâta timp cât este nevoie de ajutorul său. Persoanele cu afecţiuni deosebit de grave, care nu pot fi tratate în ţară, pot fi trimise la tratament în străinătate.